Waar de beste verhalen (niet) beginnen - verslag van het UvA-symposium over storytelling

Hoe zet je storytelling effectief in als communicatie-instrument? Wat is het verschil tussen ‘managementverhalen’ en ‘geleefde verhalen’? En mogen de verhalen die je vertelt verzonnen zijn?

Dat en meer werd besproken tijdens het symposium over storytelling aan de Universiteit van Amsterdam op vrijdag 19 mei.

“De beste verhalen beginnen niet op de tekentafel,” zei Joost Verhoeven, assistent-professor Corporate Communication aan diezelfde universiteit.

Can't find your story? Here are 5 questions to help you pinpoint it

At the heart of every strategy, every project and each mission lies a strong narrative. Storytelling helps your target audience to envision and understand. When used right, your story can even bring people to action. You know this much, and you have heard about how everybody is a storyteller by nature. But still, you can't seem to find the narrative that you need. Take your storytelling efforts to the next level with these 5 tips.

7x wat je totaal verkeerd hebt begrepen over storytelling

In de hype die nu al een paar jaar rondgaat wordt het woord storytelling in zekere zin verkeerd gebruikt (punt 3). We zouden moeten spreken van zoiets als toegepaste storytelling omdat we de verhaaltheorie toepassen op zaken die van origine niet bedoeld zijn als verhalend medium. Maar goed, zo nauwgezet bekt niet zo lekker en dus spreken we van storytelling of story, vinden onderweg nog zoiets uit als story (spatie) telling, en voilà: een nieuwe industrie is geboren.

Ruben Blom
Storytelling is serious business... niet lullen maar poetsen!

Het apparaat waarop je dit artikel leest, de stoel waar je in zit, de kleren die je aan hebt en alle gebouwen die je om je heen ziet. Alles in de wereld is gemaakt omdat er op een dag iemand was die het een goed idee vond om het te maken. Storytelling wordt vaak uitgelegd als een communicatiestrategie, maar storytelling is misschien wel op z'n interessantst als je buiten de relatie 'verteller - ontvanger' gaat kijken. Dáár ontstaat namelijk de waarde van storytelling.

Ruben Blom