
Storification
Story Driven
Een pressure cooker voor ijzersterke communicatie als team
Activeer consistentie en plezier in het uitdragen van jullie verhaal!
Een inspirerende communicatietraining, waarin jullie praktisch werken (én oefenen!) met het verhaal achter jullie belangrijkste doelen. Geschikt voor teams met zowel externe als interne doelgroepen!
Krijg jullie inhoud samen scherp
Maak het onderscheidend en impactvol
Vind talloze manieren om er boeiend over te spreken
Vergroot zelfvertrouwen en vaardigheid in het uitdragen
Versterk betrokkenheid en enthousiasme voor jullie werk
Leer inzichten en skills voor je persoonlijke communicatie
De training Storification - Story Driven is ontwikkeld op basis van 15 jaar ervaring in het intern activeren van onderscheidende communicatie. Door communicatie niet ‘op te leggen’, maar het samen vanuit enthousiasme en geloof in jullie speerpunten vorm te geven ontstaat een unieke benadering van jullie verhaal die consistent en krachtig uitdragen gemakkelijk maakt - zónder op jullie echtheid en oprechtheid in te leveren.
-
Kunnen jullie stakeholders aan mij vertellen wat jullie doen? Begrijpen ze jullie waarde echt? En maken ze op de juiste manier gebruik van jullie? Begrijpen ze jullie unieke skillset of aanpak? Weten ze wat jullie proberen te bereiken?
De zaken waar wij zelf het meeste energie van krijgen, zijn vaak de elementen die missen in onze communicatie. Zonde, want daarmee zijn we nou juist zo aanstekelijk (en dus overtuigend)!
Verhaalgedreven communiceren zorgt ervoor dat iedereen - ook jullie zélf - zich verbindt aan dat wat er écht toe doet. In woord, en in daad!
-
We zijn in deze maatschappij gewoon geraakt om te spreken in dooddoeners en gebaande paden. Omdat we zien dat het bij anderen werkt of omdat we een bepaalde techniek hebben geleerd om tot inhoud te komen.
Maar de communicatiekracht van jullie boodschap zit juist in het unieke. In de zaken die niemand anders kán vertellen - omdat ze jullie niet zijn. Door die aspecten te exploreren, halen we de communicatiekracht van jullie verhaal naar boven.
-
We zijn soms zo hard bezig met het aanvinken van de inzichten uit de communicatieleer, dat we vergeten dat een verhaal iets heel natuurlijks is.
Als ik met jullie praat over wat jullie proberen te bereiken in het werk, waar jullie goed in zijn, wat jullie aanpak is - dan knapt het gesprek van het enthousiasme en persoonlijke drive. Dáár zit het verhaal!
Maar in hoeverre zit dat ook in jullie communicatie? En hoe laat je het een rol spelen in effectieve communicatie?
Het goede nieuws is: eens je het doorhebt, gaat ijzersterke, bevlogen, creatieve communicatie bijna als vanzelf.
-
Hóe je vertelt is minstens net zo belangrijk als wát je vertelt. Daarom besteden we optioneel ook aandacht aan personal skills in het spreken zelf.
Leer praktische inzichten waarmee krachtig spreken in groepen en belangrijke meetings een stuk eenvoudiger wordt. Handig voor je voorbereiding (kost je minder tijd) en tijdens het communiceren zelf (je bent interessanter en overtuigender).
-
Alle gesprekken, presentaties en zelfs kletspraatjes bij de koffieautomaat bij elkaar opgeteld zijn samen een ontzettend belangrijk kanaal voor het uitdragen van jullie verhaal.
Door daarin enige consistentie en een vleugje charisma te winnen, plukken jullie al het laaghangend fruit van jullie communicatiekracht.
In deze training verwerven jullie inzicht in hoe jullie verhaal zich verspreid onder stakeholders en hoe je dat slim kunt inzetten voor jullie communicatie doelen.
Thema’s in
Story Driven
Pas op: spoiler alert!
Maar als je nieuwsgierig bent klik je op het pijltje.
Een training die precies bij jullie past
Story Driven is een uiterst praktisch programma dat volledig gaat over jullie eigen communicatie. Jullie verhaal ís het werkmateriaal. We behandelen nagenoeg geen theorie, maar duiken juist hands on in precies dat wat jullie communicatie nodig heeft.
Daarbij stemmen we het programma nauwkeurig af op waar jullie nu staan. Misschien zijn jullie nog wat meer op zoek naar hoe jullie verhaal klinkt. Of willen jullie als team inzicht verwerven in jullie communicatiedoelen. Of misschien staat dat allemaal al redelijk, en willen jullie vooral dat elk van de teamleden gaat uitblinken in het actief en consistent uitdragen.
Hoewel we geen van de thema’s onaangeraakt zullen laten, kunnen we wel aan de knoppen van de thema’s in het programma draaien en zo precies het programma creëeren dat klopt bij jullie doel.
Zo ziet de training eruit
In deze pressure cooker nodigen inspirerende werkvormen jullie uit om vanuit je hart en onderbuik jullie communicatie te exploreren. Zo ontdekken (en testen, oefenen en verbeteren) we talloze interessante en aanstekelijke ingangen in jullie verhaal.
Zo komt al snel jullie onderscheidende verhaal in beeld en leren jullie hoe je het effectief kunt hanteren - passend bij jullie doelen. Al in de tweede sessie pitcht elk van jullie manieren om jullie verhaal uit te gaan dragen in de praktijk. Dit creëert allemaal materiaal waar jullie samen uit mogen putten, en waarvan jullie een groot deel ook echt in de praktijk zullen gebruiken.
Ongemerkt draagt iedereen vanuit enthousiasme en drive bij, en wordt onmiskenbaar duidelijk dat dit jullie belangrijkste brandstof voor overtuigingskracht is.
Programma overzicht
Kleine aanpassingen zijn in overleg mogelijk!
Intake om inhoud en doel af te stemmen (online)
Voorbereidende opdracht en mail (met video) aan team
Sessie 1: interessante ingangen in jullie verhaal, communicatie strategie (maar dan simpel)
Sessie 2: hoe doelgroepen exact gaan doen wat jullie nodig hebben, jullie verhaal in de praktijk (explorerend)
Sessie 3: jullie verhaal en de 1001 mogelijkheden om het uit te dragen, finale
Gekozen voor de module ‘Live interactie: spreken in groepen en belangrijke meetings’? Deze komt tussen sessie 2 & 3!
In de follow up ontvangen jullie een document met jullie belangrijkste thema’s (jullie Talking Points) waarmee jullie je onderscheidende verhaal consistent uitdragen.
Tussen elke sessie in krijgen jullie ‘huiswerk’. Dit kost je maximaal een uurtje tijd en jullie ontvangen een mail met een begeleidende video hiervoor.
Handig om te weten
Programma van 3 à 4 dagdelen,
bij voorkeur met max. 2 weken ertussen
Kleine groep, véél persoonlijke
aandacht (max. 8 personen)
Iedereen werkt op eigen niveau,
ervaring of affiniteit is geen vereiste
Afgestemd op de ‘status’ van jullie verhaal
(zoekend, aanscherpen, vernieuwen)
Vooraf een inhoudelijke intake
om inhoud en doel af te stemmen
Je werkt 1:1 met de inhoud uit jullie werk, dus direct de volgende dag al effect
Volledig programma (intake, videomateriaal, materialen, follow up)
Jullie regelen alleen een ruimte!
Compleet programma 6000,-
(met module Live Interactie 7000,-)
Inbegrepen in deze incompany
Inspirerende videolessen
Story Driven is een hybride programma. Vooraf aan de training ontvangen deelnemers al een videoles waarin ze begeleidt worden bij een voorbereidende opdracht.
En ook tussen de sessies ontvangen jullie een aantal video’s waarmee jullie zowel individueel en als team worden ondersteund bij het blijven groeien en toepassen in de praktijk.
Heldere thema’s voor consistentie
Na analyse van de training werken wij een set Talking Points voor jullie uit. Dit is een compact overzicht van de belangrijkste thema’s waarmee jullie je unieke verhaal consistent kunnen uitdragen.
De Talking Points dienen als een uitgangspunt en zijn een krachtig voorbeeld voor jullie toekomstige communicatie en middelen.
Toegang tot unieke events
De training is voor elke deelnemer individueel nog maar het begin van je ontwikkeling. Hoewel je alle inzichten krijgt om zelf verder te groeien, kan een update of opfrissing in de toekomst behoorlijk waardevol zijn.
Voor onze alumni organiseren we regelmatig ‘workouts’ en andere events waar je met dikke korting (soms zelfs gratis) naartoe kunt!

Ontmoet
de trainer: Ruben Blom
Ruben werkt al 15 jaar als trainer (eerst presentatietrainer, later trainer persoonlijke communicatie). Ook werkte hij overlappend 10 jaar lang als freelance copywriter en ontwikkelde hij (employer) merkconcepten, communicatiestrategieën en campagne ideeën. In de Storification programma’s combineert hij die twee carrières, want: “Het gesproken woord is het belangrijkste communicatiekanaal van elke organisatie.”
Ruben heeft een groot creatief vermogen, een aanstekelijke energie en een sterke business sense. Hij begrijpt inhoud snel, voelt gemakkelijk aan in welk krachtenveld zijn groep zich beweegt en kan in oogwenk aanwijzen waar de krachtpunten van een verhaal in zitten.
Ontmoet Ruben op LinkedIn, of plan meteen een belafspraak met hem in.
Dit wil je ook weten
Wanneer kies je Story Driven?
Dit programma richt zich op het activeren van en verbinden rond het unieke verhaal van jullie als team of organisatie.
Dit wordt meestal ingezet als een team ervaart dat de communicatie wel wat sterker kan. Bijvoorbeeld omdat interne stakeholders jullie niet voldoende op waarde schatten, omdat jullie verhaal niet onderscheidend genoeg lijkt of omdat teamleden wel een steuntje in de rug kunnen gebruiken om meer consistent of effectief te zijn in het uitdragen van jullie verhaal.
Het maakt daarbij niet uit hoe ‘volwassen’ jullie verhaal is. Op zoek naar jullie verhaal? Het aanscherpen? Of alleen beter worden in erover spreken? Het programma wordt precies op jullie afgestemd!
Wij zijn met (veel) meer dan 8…
Het max deelnemersaantal (8) is een harde grens, want daardoor heeft iedere deelnemer net iets meer ruimte. (Voor inbreng, maar ook voor persoonlijke aandacht.)
Teams of bedrijven groter dan 8 moeten dus opsplitsen. Maar! Gaan jullie ook de 16 voorbij? Dan gaan we met jullie meedenken over een betere toepassingsvorm. Door slim te werken kunnen we het gewenste resultaat bij iedereen in de organisatie (tot duizenden medewerkers) bereiken. Bel even voor voorbeelden daarvan!
Wat is de vorm van de training?
Story Driven lijkt heel veel op een communicatietraining. Jullie staan veel voor de groep, experimenteren met ideeën en oefenen hoe dat in de communicatie in jullie dagelijks werk kan klinken.
Daarnaast zijn er werkvormen waarin jullie bijvoorbeeld onderzoeken wat de belangrijkste elementen van jullie verhaal zijn, waar gedeeld enthousiasme allemaal inzit en wat jullie ‘onderstroom’ eigenlijk precies vindt dat de sterkste versie van jullie verhaal is.
Wat is het verschil met de andere programma’s?
De Discovery Session is een visievormend programma. Dit wordt door kernteams gebruikt om mogelijke communicatie voor iets nieuws te onderzoeken.
Team Branding is een uniek programma waarmee een team het eigen verhaal richting de rest van de organisatie versterkt.
Ook kun je de True Voice Process programma’s incompany boeken om communicatieskills te trainen.
En met True Voice Resonate ontwikkel je als team heel gericht een set presentaties. Inhoudelijk verschillend, maar onder hetzelfde verhaal als paraplu.
Wat ‘hebben’ we daarna precies?
De meeste opbrengst gaat met de deelnemers mee: ieder van jullie doet talloze inspirerende ideeën op voor de eigen communicatie. Jullie ervaren elk individueel jullie persoonlijke connectie met het werk en ontdekken hoe jullie dit als grootste krachtbron in jullie communicatie kunnen gebruiken. Na de training zullen alle meetings, gesprekken en presentaties direct heel anders klinken!
Daarnaast krijgen jullie een set Talking Points. Dit is een overzicht van de belangrijkste thema’s in jullie verhaal, in copy uitgewerkt. Door deze thema’s steeds terug te laten komen in al jullie communicatie dragen jullie het unieke verhaal consistent uit.
Enne… ruimte en catering?
Smaken verschillen, dus dat hebben we niet vooraf geregeld. In principe laten we dit aan jullie.
Handig om daarbij te weten:
Trainingen van een dagdeel duren 4 uur
Ruimte: min. 70m2, leeg, met daglicht, flip over
Bijv. een klein theater of een ruime zaal met een kring stoelen
We gebruiken geen beamer of scherm