Onze aanpak

Storification

Het hoe en waarom
van de Rotys methode

  1. Werkende verhalen

Verhalen waarin de commerciële en strategische doelen verenigd zijn met intrinsieke gedrevenheid en geloof uit de onderstroom (“wie willen wij zijn” i.p.v. “wat moeten wij communiceren”) leiden tot aanstekelijke, onderscheidende communicatie die moeiteloos uitgedragen wordt - intern én extern.

Wij maken merken, proposities, projectvisies en andere fundamentele verhalen mét de mensen die het in de praktijk moeten gaan doen, zodat hun ervaring en kennis er van meet af aan in zit. En zij het met plezier en gedrevenheid uitdragen in hun praktijk!

Wat wij bieden

Bijvoorbeeld:
Disovery Session

2. Cultureel gedragen

Het belangrijkste communicatiekanaal is de cultuur. Als de collega’s het verhaal niet dragen, is het dood. Als het leeft in de harten en hoofden van iedereen in de organisatie, zit het automatisch ook in de haarvaten van de organisatie. Alles wat jullie zijn, zeggen en doen komt voort uit wat daar leeft!

We activeren verhalen in teams en organisaties met praktische, toegankelijke en enerverende sessies - waarin uitdragers direct worden blootgesteld aan het verhaal, het eigen mogen maken en oefenen voor hun praktijk.

Bijvoorbeeld:
Story Driven

3. Sterke overdracht

Inhoud (wat je zegt) veroorzaakt maar 15% van een overtuiging. Authenticiteit in je overdracht (hoe je dat vertelt) vormt verreweg het grootste deel van je overtuigingskracht. Om verhalen in en rond organisaties te laten bruisen, is het van belang om een cultuur van goede vertellers te hebben.

Wij geloven niet in gedoe: sterke overdracht vraagt maar om één principe goed te krijgen. Niet talloze technieken en trucs. Onze unieke skills trainingen maken prachtig spreken verbluffend eenvoudig en voor iedereen toegankelijk.

Bijvoorbeeld:
True Voice: Contact

Waar het in de cultuur over gaat, daar zal de organisatie zich naar vormen

Deze theoretische achtergrond van Storification is de enige theorie die je van ons ooit zult krijgen…

Je hebt jullie verhaal zoals het op de website prijkt - en dan heb je het verhaal dat leeft in de onderstroom van de organisatie. Hoe graag je ook zou willen dat de formele communicatie (uitgedacht, vormgegeven, beheerst) voldoende is, in werkelijkheid voert het verhaal in de onderstroom de regie over jullie werkelijkheid.

Organizational Storytelling in een notendop: van formele communicatie
naar collectief verhaal

Het collectieve verhaal - dat wat leeft in de onderstroom van een organisatie - is hetgeen dat tussen de regels door duidelijk te horen is in de communicatie van collega’s. Als de formele communicatie en het collectieve verhaal goed overeenkomen, dan is communicatie automatisch ook consistent en bevlogen: medewerkers mógen vertellen wat ze in hun onderbuik voelen.

In Organizational Storytelling (een obscuur theoretisch domein uit de communicatiewetenschappen - en onze religie) wordt herkend dat deze resonantie tussen de formele communicatie en het organisch aanwezige collectieve verhaal van onschatbare waarde is. Én dat de traditionele communicatiemethoden te weinig rekening houden met het belang van het collectieve verhaal dat leeft in de onderstroom.

Als de onderstroom zo machtig is, waarom benaderen we het dan als tegenkracht... terwijl het een bondgenoot kan zijn?
— Ruben Blom

Want dat collectieve verhaal raakt lang niet alleen de communicatie. Als een cultuur mag werken met het verhaal dat zij in hun onderbuik voelen, dan komt het automatisch terecht in alles wat ze zijn, zeggen én doen. Dus ook de producten en services die zij ontwikkelen én uitvoeren. Hoe zij elkaar scherp houden op het waarmaken van hun verhaal. Hoe ze nieuwe collega’s coachen om jullie DNA eigen te maken.

Hoe anders is het als de formele communicatie en het collectieve verhaal niet overeenstemmen. Waar medewerkers gevraagd worden iets te communiceren waar ze niet volledig achter staan, geen echte passie bij voelen of zelfs niet helemaal in geloven. Met wat goede training en strak beleid zullen ze de juiste woorden op de juiste momenten gebruiken, maar met welke bezieling? En wat uitten ze dan op alle niet-geregisseerde momenten?

De formele communicatie en het collectieve verhaal in de onderstroom met elkaar in resonantie brengen, is kernachtig bezien waar Organizational Storytelling toe adviseert. Voor ons heeft het een onfeilbare logica: wat de eigen mensen vertellen - extern én intern - ís de organisatie. Dit is het werkelijke verhaal - wat zowel de eigen mensen als de buitenwereld in hun kern over jullie geloven en daarmee hun relatie en interactie met de organisatie regisseert.

In de ogen van Organizational Storytelling is het dus van onschatbare waarde om het verhaal in de onderstroom als bouwmateriaal te gebruiken voor al jullie communicatie (van strategie en leiderschap tot marketing, sales en employer brand). In essentie: in plaats van het verhaal in de onderstroom als een tegenwerkende kracht te zien, benutten we het in Organizational Storytelling ten volle.

Onze methode Storification is Organizational Storytelling - praktisch toepasbaar gemaakt

Onze methodiek Storification is onze praktische benadering van Organizational Storytelling. Geboren uit meer dan 15 jaar ervaring op het snijvlak van formele communicatie en professionals die dat verhaal moeten uitvoeren in de praktijk, is Storification (Story Activation) een uiterst praktische benadering van die theoretische kijk op communicatie, identiteit en culturen.

Met Storification biedt Rotys een aantal praktische tools en begeleiding om organisaties meer in resonantie te brengen. Hiermee proberen we niet iets volkomen nieuws vorm te geven: we vullen juist de traditionele communicatie aan met nieuwe kennis en mogelijkheden.

In het klein kan het al voldoende zijn om een bestaand verhaal meer te activeren in teams (zoals het programma Story Driven). Of we helpen om verhalen vorm te geven waarin de commerciële en strategische doelen verenigd worden met het collectieve verhaal (zoals in de Discovery Session).

In het groot kan Storification ook de vorm aannemen van een breed programma, waarin we organisaties helpen met een mix van advies, creatieve begeleiding én onze sessies voor interne activatie.

Hierover verder praten?

Plan een belafspraak